Online marketing is het bereiken van doelen op marketinggebied door het inzetten van internet. Je kunt hierbij denken aan sociale media, e-mailmarketing en zoekmachine optimalisatie maar ook webshops en e-commerce kunnen je hierbij helpen.

Wat houdt online marketing in?

Door middel van online marketing promoot je producten of diensten via het internet. Het doel hiervan is om deze producten of diensten verkopen door de gebruikers te beïnvloeden. Het klinkt heel logisch, maar dat is het niet. Dit komt omdat online marketing veel verder gaat. Wanneer je hiervoor kiest, selecteer je bewust de juiste onlinekanalen die bij kunnen dragen aan het realiseren van jouw doelen. Deze doelstellingen kunnen heel erg verschillend zijn. Zo kan het zijn dat jij de naamsbekendheid van je bedrijf wilt vergroten, dat je meer bezoekers wilt genereren, de conversie wilt verhogen of de loyaliteit naar je klanten toe wilt versterken.

Waar begin je?

Het succes van je campagne begint natuurlijk bij een goed doordachte strategie. Dit is een korte termijnstrategie, dat komt omdat de ontwikkelingen in de onlinewereld heel snel veranderen. Stel jezelf de volgende vragen bij het opstellen van jouw strategie:

  • Wat is mijn boodschap?
  • Wie is mijn doelgroep?
  • Hoeveel bedraagt mijn budget?
  • Wat is mijn doelstelling?

Op basis van de antwoorden die je hierop hebt gegeven kun je bepalen welke vormen van online marketing er ingezet in kunnen worden. hierna kun je de resultaten meten van de verschillende kanalen en met deze inzichten kun jij je strategie verder aanscherpen.

Persoonlijke direct marketing

Bij de ontwikkeling van massamarketing speelt online marketing een belangrijk rol naar het persoonlijke toe. Deze persoonlijke aanpak wordt steeds belangrijker als je wilt dat je marketingstrategie succesvol is. Dit moet uiteindelijk leiden tot structurele en direct relaties met zowel consumenten als bedrijven.

De voordelen

Maar waarom zou je dan juist voor online marketing moeten kiezen, als er ook traditionele vormen van marketing zijn? Zie onderstaand een aantal voordelen hiervan:

  • Conversie: de online resultaten zijn veel makkelijker te meten dan de traditionele vormen
  • De onlinemarkt is altijd in bewegen en blijft altijd groeien. Elk jaar komen er dan ook weer nieuwe vormen van online marketing bij. Daarbij neemt de activiteit van internetgebruikers ook alleen maar toe
  • Targeting: het is mogelijk om online gericht een bepaalde doelgroep te bereiken en dat sluit goed aan bij de trend van het personaliseren
  • Het is goedkoper om online te adverteren

Crossmediale marketing

Dat jij je bezighoudt met online marketing betekend natuurlijk niet dat offline niet meer mogelijk is. Kijk daarom goed naar je klantportfolio en zoek daarbij de meest geschikte aanpak om jouw marketingdoelen te realiseren.

Lees ook: Hoe kun je stoppen met nagelbijten?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here